Så höjer du kundnöjdheten under semestern - 5 tips för dig som har ansvar för en kundrelation.

Kunderna tar varken semester från sin upplevelse eller sin relation med oss för att det är sommar. Så hur kan vi ta semester med gott samvete, njuta av vår ledighet trygga i att vi bäddat för en fortsätt positiv upplevelse? Att vara ute i god tid och ha en plan är en bra början. Kunder vill känna trygghet. Behöver känna trygghet. Inte minst just nu efter en vår som omkullkastat mycket av det vi tagit för givet. En vår med mer eller mindre ofrivillig karantän, börsnedgång och för många en rädsla för det okända. Hur kan du som har kundansvar göra något som gör skillnad innan du går på semester? Något som till och med kan höja din kunds upplevelse medan du ligger på stranden? Ofta är de små sakerna det som gör skillnad. Det som inte kostar en krona. Idéerna som föds ur nyfikenhet och ett proaktivt mind set, utifrån en genuin vilja att göra det extra. Att göra lite mer, lite annorlunda jämfört med förra året. Här kommer 5 konkreta tips på saker du kan göra för dina kunder innan du checkar ut för en välförtjänt ledighet:

1. Kommunicera när du ska vara ledig – i god tid.
Proaktivt och tydligt. Med tid nog för ett telefonsamtal eller ett Skype möte innan semestern om det behövs / efterfrågas. Skapar en känsla av att det finns tid för mig som kund. Att du tänker på mig. Trygghet. 

2. Våren vi aldrig kommer att glömma.
Kommunicera ut en kort kärnfull tillbakablick/reflektion kring den märkligaste vår vi varit med om i mannaminne - utifrån ert och kundens gemensamma perspektiv (bransch etc). Sätt några väl varda ord på en känsla och upplevelse vi alla delar. Det skapar en känsla av att vi varit i samma båt. Att vi upplevt samma sak.

3. Inkludera något riktigt värdefullt tips!
Kanske kring något som är helt utanför ert kärnområde? Det skulle kunna vara allt från boktips, intressant serie osv. Beroende på hur många kunder du har, och hur mycket tid du har, finns det till och med en möjlighet att göra det personligt utifrån den unika kunden? Det visar att vi är individer bakom titlar och roller. Att någon till och med lyssnat på mig när jag berättat vad jag tycker om att läsa eller titta på. Detta i sig kan förflytta en kund från nöjd till lojal.

4. Passa på att kommunicera något om hösten.
Kommer ni att höras efter semestern? Kommer du att kontakta kunden för att boka in ett möte? Kommer du att bjuda in till ett webinar? Finns det något du kan förmedla som skapar en känsla av att du redan nu har en plan, att kunden inte hänger i luften – kommunicera det! Du bygger en bro från nu till september.

5. Frånvaromeddelande med tydlig hänvisning till de som backar upp dig!
Hygienfaktor kan man tycka och tro – men här finns ofta mycket att göra och det är definitivt en möjlighet att sticka ut! Se till att ni har ett riktigt snyggt, proffsigt, matnyttigt meddelande och en gemensam layout! Då har ni grunden. Därefter kan du addera din personliga touch. Vem tar hand om mig när du inte är här? Trygghet och förutsägbarhet i en orolig tid och värld är viktigt och värdefullt. Med det här på plats kommer du ge dina kunder en tydlig känsla av att vara omhändertagna – även när du är på semester! Se sedan till att ladda dina batterier för en mycket viktig höst! En höst som ännu omges med mycket oklarheter – men en sak vet vi: Kundernas nöjdhet och upplevelse kommer fortsätta vara det som driver lönsamhet och utveckling framåt, uppåt. Vi vet också att det som var brilliant förra året, det är basic i år. Utvecklingen och kundernas förväntningar rullar på i snabb takt. För att vara ett företag och en medarbetare som verkligen sticker ut gäller det att inte gilla - utan älska - det faktum att när det gäller att skapa riktigt hög hållbar kundnöjdhet och kundupplevelse – då gäller det att tänka nytt, se detaljerna och hänga med de bästa. Oavsett bransch.